schooltips

Direktlänk till inlägg 10 september 2013

Otrevlig lärare?

Av Stina - 10 september 2013 15:02

Har du en otrevlig lärare som klassföreståndare eller övrig på skolan? Någon som inte alls visar hänsyn, använder småtaskiga skämt eller som kommenterar en massa? I så fall så passar detta inlägg dig! 

Inom kort kommer även ett till inlägg under kategorin "lärare", nämligen "Jobbiga vikarier!". 

Inlägget var önskat i önskelådan. Har du en önskan på ett inlägg, tveka inte, utan kommentera det här! 

 

Otrevlig lärare, säger du? Hm.. ja, vad gör man åt detta besvär då? Först och främst så är det inte så lätt att ändra en annan persons personlighet, och alla är ju olika, det vet vi ju. Man måste kunna acceptera hur andra är, men samtidigt måste dem visa respekt. 

 

Min lärare är sträng:

Är din lärare sträng alltså? Sträng kanske kan anses som otrevlig, men egentligen kanske din lärare inte orkar med bus osv. Min lärare är jätte snäll, men lite sträng. Egentligen är det bra. Om läraren aldrig skulle vara sträng skulle t.ex det kanske aldrig bli lugnt i klassrummet. Det är viktigt att läraren ska kunna säga till om man inte lyssnar, men självklart kan man bli ledsen om man får en sträng tillsägelse. Men tänk positivt då du får en! Försök att inte bli ledsen, din lärare vill säkert bara väl. Om du blir tillsagd så slutar du ju med det du "inte fick" eller hur? Då vet du ju till senare vart gränsen går, och så behöver du inte upprepa det gång på gång. Om du t.ex vill ha arbetsro och andra i klassen stör så är det ju faktiskt bra att läraren är lite sträng så hon/han kan säga till dem som stör! Men sedan finns det ju också sådana lärare som är extremt stränga, sådana som gnäller och skäller på allt. Självklart ska en lärare vara lite sträng, men om det är så pass att man kanske inte ens får prata och skolan med kompisen, eller att man får skäll för att man råkar prata rakt ut ofta så är det så att läraren kanske är lite för sträng. Om det blir alltför jobbigt kan du alltid prata med dina föräldrar. Men för det mesta vill lärarna väl, men det kanske inte syns så väl bara. 

 

Min lärare skämtar om saker som inte är kul:

Visst kan skämt vara kul? Men ibland så blir skämten lite taskiga så att man blir ledsen. Det finns både vuxna och barn som kan skämta på ett lite mindre okej sätt. Om en lärare är sådan är det självklart jobbigt. Här kommer ett litet exempel på kanske ett inte så trevligt skämt: "Åh vad fin tröja du har.. haha jag skämta!", "*Du svarar fel på en fråga*, Fel! Haha, man skulle ju nästan kunna tro att du är lite korkad.. haha jag skämtar ju bara!", "*Ritat en teckning*, Pfft.. vad ska det där föreställa?".  Skämt kan upplevas olika och det måste dem som skämtar om det tänka på. Om din lärare/någon annan är sådan så försök att ignorera personens skämt, bara strunta i dem, och försök att inte tag dem personligt, trotts att det är svårt. Annars kan du säga emot, det är inte pinsamt, utan bara bra "Jag tyckte inte att det där var så kul", "Jag tycker inte om när du skojar så", "Jag tyckte inte det där var nödvändigt/lämpligt". Prata annars med dina föräldrar eller med andra lärare! Kanske rektorn om du vill? Du kan ju berätta för han/hon om hur du upplever din lärares skämt. Det viktiga är att du inte ska behöva skämmas/må dåligt/bli sårad m.m utav någons skämt som anses vara roligt enligt dem, men som inte är det för dig.

 

Min lärare visar ingen respekt/hänsyn:

P.R.A.T.A M.E.D E.N A.N.N.A.N V.U.X.E.N. Det är mycket viktigt! Om din lärare behandlar dig sämre än de andra i klassen, ger dig mindre uppmärksamhet, låter dig göra dem "jobbiga" jobben m.m så är det inte okej! Prata med en vuxen (rektorn, kuratorn, dina föräldrar, ett syskon funkar ju också, mormor (?), annan målsman eller vem som helst!). Om läraren inte kan ta hand om dig på ett rättvist sätt har den läraren inget där att göra!

 

 
 
Ingen bild

Alice

10 september 2013 18:47

Det var jag som önskade det!

Stina

10 september 2013 18:49

Japp. Om du har fler önskningar så är det bara att skriva igen till önskelådan.

Till er andra som har önskningar som ni vill ska bli uppfyllda skriv ni också i önskelådan! Den finns i sidomenyn till vänster!

 
David

David

11 september 2013 06:59

Enda anledningen till att en lärare är sträng mot en elev är om eleven inte sköter sig så om man tycker att ens lärare är sträng bör man fundera på om man alltid sköter sig.

http://mitt-misslyckade-liv.bloggplatsen.se

Stina

11 september 2013 15:19

Både rätt och fel. Självklart blir en lärare sträng om man inte sköter sig.. men det finns också lärare som är stränga p.g.a annat.

 
Ingen bild

Elin

11 september 2013 15:24

Jätte bra inlägg men vad gör man om läraren blir arg om man råkar göra något fel (Exempel: att man räknar ut ett tal fel?).

Stina

11 september 2013 15:27

Ja du. Då kanske din lärare har en liten kort stubin? Men alla är ju olika. Mitt tips är att du berättar för dina föräldrar. Ibland kan det ju bli så att man blir lite smått irriterad på kompisen när den inte förstår vad man menar, och det kan ju vara samma sak med din lärare. Att räkna/skriva fel m.m händer.

 
fans jävla jävelskap

fans jävla jävelskap

12 januari 2015 17:06

Precis det jag önskade

http://ginatrico

Stina

3 augusti 2015 11:07

:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 30 november 2013 01:05


Visst har det varit tyst ett tag?    Hej igen! Jag har haft fullt upp med skolan, fritid och träning och en massa annat huller om buller vilket har lett till att bloggen kommit om sidan. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid från ca vecka 50. Led...

Av Stina - 14 september 2013 22:39

Ja, vi kan väl kalla det för "viktig info". Jag känner att det finns några allmänna saker om bloggen samt uppdateringen som jag vill tag tag i! Om du nu läser min blogg, så skulle jag vara riktigt tacksam om du orkar läsa hela inlägget eftersom det ä...

Av Stina - 9 september 2013 14:15


Vi alla har väl lite prat som vill ut under lektionerna? I vilket fall de flesta utav oss. I detta inlägg så ska jag skriva om hur man kan undvika att prata till stor del utav lektionen.  Inlägget var önskat i önskelådan. Vad vill du läsa om? Önska...

Av Stina - 8 september 2013 12:53


Hejsan! I detta inlägg så ska ni få läsa om vad man gör om man inte gillar maten i skolan, helt enkelt. För skolmaten är ju kanske ingen höjdare? Inte sant?  Inlägget var önskat i önskelådan. Har du någon önskning? Tveka inte, skriv vad du vill läs...

Av Stina - 7 september 2013 10:40


Hej! För det första så ber jag så smått om ursäkt för att uppdateringen har varit lite låg ett tag, men jag har själv behövt lagt ned lite mer tid med just skolan. Hur som helst, i detta inlägg så ska jag skriva om tips som JAG har fått från MIN skol...

 

Hejsan!

 

Detta är en blogg som ger tips och peppar alla som går i skolan. På bloggen kommer ni helt enkelt kunna läsa om skolpepp, betyg, pluggtips & en massa annat som kan vara kul att veta. Följ bloggen för daglig uppdatering.

 

Jag som driver bloggen är en trettonårig tjej vid namn Stina. Jag gör mitt bästa i mina inlägg, för att kunna förmedla tips & pepp!

 

6 besvarade frågor

 

 

 

Har du hemkunskap?
 Ja
 Ibland/Sällan
 Nej

 

   

Här kan du skriva precis vad du vill att jag ska skriva om. Betyg, Skolkompisar, Bråk, Tips m.m. Precis vad som helst! Er önskan är min lag, så att säga. Klicka bara på "Gå till gästboken" ovanför. 

 

  

School Pencil

Ovido - Quiz & Flashcards