schooltips

Direktlänk till inlägg 9 september 2013

Hur du pratar mindre under lektionerna!

Av Stina - 9 september 2013 14:15

Vi alla har väl lite prat som vill ut under lektionerna? I vilket fall de flesta utav oss. I detta inlägg så ska jag skriva om hur man kan undvika att prata till stor del utav lektionen. 

Inlägget var önskat i önskelådan. Vad vill du läsa om? Önska själv här!

 

Ja du, själv är jag en riktig pratmaja, så vi får väl la se hur detta inlägg slutar. Men trotts att jag som sagt själv pratar en del på lektionerna så har jag mina knep för att inte prata så mycket (dock måste jag använda dem mer flitigt!). För ett tag sedan skrev jag förresten ett inlägg om skolteknik, som har en hel del bra tips i största allmänhet inom skolan, checka det om du vill HÄÄR! Men nu tycker jag att vi kör igång med detta inlägg!


Mina små trix:

- Lyssna på musik! Detta funkar dock inte för alla, så om det inte hjälper er, bli inte ledsna, det finns särket något annat som kan hjälpa er. I vilket fall, med hjälp av musiken stänger man av resten av klassrummet och kan fokusera på arbetet. Samt att man inte riktigt hör dem andra vilket ger mer koncentration och gör så att du inte pratar. 

 

- Man pratar oftast inte om de andra är tysta i klassrummet. Om alla pratar kan du ju alltid be om att kanske få sätta dig någon annan stans där det är tyst. Kanske till och med ensam? Då kan du ju koncentrera dig i lugn och ro och du pratar inte!

 

-  Försök att knipa igen trotts att du vill släppa ut något. Om du t.ex verkligen, verkligen, verkligen, vill berätta om "hur kul det var på grönalund" så försök håll det inom dig och berätta det på rasten istället. Otroligt svårt, men försök verkligen. Om man väl börjar prata fortsätter ofta diskussionen och sedan övergår "hur kul det var på grönalund"-snacket till något annat ämne som drar ut på tiden. Försök verkligen hålla igen det för ett tag! 


Lite övriga tips:

- Sitt inte bredvid en kompis som du pratar mycket med under lektionerna. 

- Försök tänk att om du pratar hinner du kanske inte med det du ska jobba om och då blir det stressigt (vilket är jobbigt). Tänk alltså efter på konsekvenserna som uppstår om du pratar, och försök övervinna dem. 

- Om du inte får lyssna på musik så försök gräva dig i i ämnet så att man nästan glömmer bort dem andra, eller använd öronproppar. 

- Prata ut dig under rasten så slipper du det på lektionen. 

 

I morgon kommer ett inlägg om vad man ska göra om man har en otrevlig lärare upp på bloggen. 


 
 
Ingen bild

anton

9 september 2013 18:01

din blogg är bra. Bra tips

Stina

9 september 2013 18:02

Tack så mycket.

 
Isse

Isse

9 september 2013 20:37

Och så kan man ju tänka på hur mycket det stör de som faktiskt försöker lyssna och lära sig något. ;)

http://TheTwoMushrooms.Bloggplatsen.se

Stina

9 september 2013 21:07

Så sant så sant! ;)

 
Aoopaa

Aoopaa

10 september 2013 11:23

Bra tips! Och en suuper bra blogg ^.^

http://Aoopaa.bloggplatsen.se

Stina

10 september 2013 14:59

Tack!

 
veronika

veronika

10 september 2013 12:34

sv; ja, puder ska du nog undvika, det torkar nämligen ut huden, det därför man använder det på "blanka partier". ps. jag har tipsat typ alla mina vänner om den här bloggen! /kram veronika ♥

http://Veronikaa.bloggplatsen.se

Stina

10 september 2013 14:59

Tack för svaret på min "fråga" på din blogg (om man kan säga det så?). :)

Och tack så hemskt mycket för att du tipsat om min blogg, så kul! Hoppas att de också ska ha användning av bloggen! :)

 
Ingen bild

Anna

11 september 2013 23:00

Öronproppar är helt underbart. Använder själv ofta öronproppar när jag vill ha lugn och ro när jag ska plugga. Har öronproppar både i klassrummet och hemma. Koncentrerar mig så mycket bättre när det är helt tyst. Kan verkligen rekommendera alla att testa öronproppar.

Stina

12 september 2013 19:16

Absolut! Kul att du har användning för dem, och säkerligen många andra! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 30 november 2013 01:05


Visst har det varit tyst ett tag?    Hej igen! Jag har haft fullt upp med skolan, fritid och träning och en massa annat huller om buller vilket har lett till att bloggen kommit om sidan. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid från ca vecka 50. Led...

Av Stina - 14 september 2013 22:39

Ja, vi kan väl kalla det för "viktig info". Jag känner att det finns några allmänna saker om bloggen samt uppdateringen som jag vill tag tag i! Om du nu läser min blogg, så skulle jag vara riktigt tacksam om du orkar läsa hela inlägget eftersom det ä...

Av Stina - 10 september 2013 15:02


Har du en otrevlig lärare som klassföreståndare eller övrig på skolan? Någon som inte alls visar hänsyn, använder småtaskiga skämt eller som kommenterar en massa? I så fall så passar detta inlägg dig!  Inom kort kommer även ett till inlägg under ka...

Av Stina - 8 september 2013 12:53


Hejsan! I detta inlägg så ska ni få läsa om vad man gör om man inte gillar maten i skolan, helt enkelt. För skolmaten är ju kanske ingen höjdare? Inte sant?  Inlägget var önskat i önskelådan. Har du någon önskning? Tveka inte, skriv vad du vill läs...

Av Stina - 7 september 2013 10:40


Hej! För det första så ber jag så smått om ursäkt för att uppdateringen har varit lite låg ett tag, men jag har själv behövt lagt ned lite mer tid med just skolan. Hur som helst, i detta inlägg så ska jag skriva om tips som JAG har fått från MIN skol...

 

Hejsan!

 

Detta är en blogg som ger tips och peppar alla som går i skolan. På bloggen kommer ni helt enkelt kunna läsa om skolpepp, betyg, pluggtips & en massa annat som kan vara kul att veta. Följ bloggen för daglig uppdatering.

 

Jag som driver bloggen är en trettonårig tjej vid namn Stina. Jag gör mitt bästa i mina inlägg, för att kunna förmedla tips & pepp!

 

6 besvarade frågor

 

 

 

Har du hemkunskap?
 Ja
 Ibland/Sällan
 Nej

 

   

Här kan du skriva precis vad du vill att jag ska skriva om. Betyg, Skolkompisar, Bråk, Tips m.m. Precis vad som helst! Er önskan är min lag, så att säga. Klicka bara på "Gå till gästboken" ovanför. 

 

  

School Pencil

Ovido - Quiz & Flashcards