schooltips

Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Skolmaten är äcklig

Av Stina - 8 september 2013 12:53

Hejsan! I detta inlägg så ska ni få läsa om vad man gör om man inte gillar maten i skolan, helt enkelt. För skolmaten är ju kanske ingen höjdare? Inte sant? 

Inlägget var önskat i önskelådan. Har du någon önskning? Tveka inte, skriv vad du vill läsa om här! 


 

Ja. Vad gör man egentligen när maten är äcklig? Det är ju ganska vanligt att vi elever inte tycker att all mat är särskilt god. Men samtidigt kan det i vissa fall vara riktigt god. Om om vi väljer att stanna på den så kallade "äckliga" matpunkten. Hur gör man då, som sagt? Vanligtvis brukar man ju inte få tag med sig sin egen lunch, om det inte beror på ett visst själ som gör så att man bara får äta en viss sorts mat (diet, skada m.m.) Här kommer mina bästa tips om du inte tycker om skolmaten:

 

- Tag med pengar! På min skola får man gå iväg på lunchen (kan hända att min inte får det på alla skolor, så kolla upp det först!), då kan man gå och äta lunch någon annan stans. Men kom ihåg att inte betala för din mat alltför ofta, och att t.ex inte äta skräpmat varje dag bara för att skolmaten är äcklig. 


- Ät endast det du tycker är gott på lunchen (t.ex. om det är kött och potatis, köttet är äckligt men potatisen är ok, ät potatis i så fall). Du kan alltid tag en macka eller två också! (Om du har allergi (gluten, laktos m.m (själv har jag gluten), och det inte finns mackor till dig på skolan/smör, så säg till! På min skola finns det inte så det är viktigt att berätta för du ska också kunna få en macka m.m.). 

 

- Tag med frukt eller en egen macka! Om du inte tycker om lunchen kan du alltid äta frukten/mackan på lunchrasten istället. Men vi behöver mer näring en bara en frukt så tag med en macka eller något också! Du kan alltid hitta på något annat eget att tag med. Kanske funkar ett av de nyttiga mellanmålen jag tipsade om för ett tag sedan dig? Här hittar du mellanmålen jag skrev om! 

 

- Ät som sagt endast det du tycker om! Om du inte tycker om något, så tag med något eget. Men om skolan verkligen har dålig mat och fler håller med så gadda ihop er och berätta för elevrådet m.m om maten, om maten är alltför äcklig så måste dem ändra det! Man ska inte behöva gå och vara hungrig i skolan! Och man ska inte behöva tvingas äta äcklig mat 24/7! (24/7 betyder ungefär hela tiden). 

 

På de flesta skolor får man inte tag med godis, kakor, bullar och andra sötsaker m.m Om du nu får det på din skola, så rekommenderar jag trotts det att inte göra det. Man blir inte så värst mätt på sötsaker, och dessutom sänker det ditt blodsocker rejält vilket kan göra det jobbigt för dig i skolan. 

 
 
Ingen bild

Jazze

8 september 2013 14:27

Tack för att jag fick svar!! :)

Stina

8 september 2013 14:27

No problemo. :)

 
Elli

Elli

8 september 2013 15:59

Åh vilka bra tips!!!! Tack!

http://Pluggisar.blogg.se

Stina

8 september 2013 17:45

Kul att du tycker om dem! :)

 
veronika

veronika

8 september 2013 20:25

vill bara säga tack för den här fina bloggen och alla tips! riktigt fint! i min skola är inte maten äcklig (skolan har till och med fått pris för bäst mat!, kul va?) ♥ kolla gärna in min bästisblogg (min bästis sa att jag skulle säga det :D) lova-veronika.bloggplatsen.se

http://Veronikaa.bloggplatsen.se

Stina

8 september 2013 20:31

Tack själv, blir glad då folk tycker om tipsen och då den hjälper. Din blogg är också jättefin och jag läser den ofta. Var lite kul att du kommenterade då jag själv läser din blogg.

Har redan kikat in lite på eran bästisblogg då jag även läser den du länkat till, men självklart kan jag titta in igen! :)

Åh förresten, extra kul att er skola hade fått pris för bra mat, fler sådna skolor borde finnas!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 30 november 2013 01:05


Visst har det varit tyst ett tag?    Hej igen! Jag har haft fullt upp med skolan, fritid och träning och en massa annat huller om buller vilket har lett till att bloggen kommit om sidan. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid från ca vecka 50. Led...

Av Stina - 14 september 2013 22:39

Ja, vi kan väl kalla det för "viktig info". Jag känner att det finns några allmänna saker om bloggen samt uppdateringen som jag vill tag tag i! Om du nu läser min blogg, så skulle jag vara riktigt tacksam om du orkar läsa hela inlägget eftersom det ä...

Av Stina - 10 september 2013 15:02


Har du en otrevlig lärare som klassföreståndare eller övrig på skolan? Någon som inte alls visar hänsyn, använder småtaskiga skämt eller som kommenterar en massa? I så fall så passar detta inlägg dig!  Inom kort kommer även ett till inlägg under ka...

Av Stina - 9 september 2013 14:15


Vi alla har väl lite prat som vill ut under lektionerna? I vilket fall de flesta utav oss. I detta inlägg så ska jag skriva om hur man kan undvika att prata till stor del utav lektionen.  Inlägget var önskat i önskelådan. Vad vill du läsa om? Önska...

Av Stina - 7 september 2013 10:40


Hej! För det första så ber jag så smått om ursäkt för att uppdateringen har varit lite låg ett tag, men jag har själv behövt lagt ned lite mer tid med just skolan. Hur som helst, i detta inlägg så ska jag skriva om tips som JAG har fått från MIN skol...

 

Hejsan!

 

Detta är en blogg som ger tips och peppar alla som går i skolan. På bloggen kommer ni helt enkelt kunna läsa om skolpepp, betyg, pluggtips & en massa annat som kan vara kul att veta. Följ bloggen för daglig uppdatering.

 

Jag som driver bloggen är en trettonårig tjej vid namn Stina. Jag gör mitt bästa i mina inlägg, för att kunna förmedla tips & pepp!

 

6 besvarade frågor

 

 

 

Har du hemkunskap?
 Ja
 Ibland/Sällan
 Nej

 

   

Här kan du skriva precis vad du vill att jag ska skriva om. Betyg, Skolkompisar, Bråk, Tips m.m. Precis vad som helst! Er önskan är min lag, så att säga. Klicka bara på "Gå till gästboken" ovanför. 

 

  

School Pencil

Ovido - Quiz & Flashcards