schooltips

Direktlänk till inlägg 7 september 2013

Skolteknik - Massor av bra tips!

Av Stina - 7 september 2013 10:40

Hej! För det första så ber jag så smått om ursäkt för att uppdateringen har varit lite låg ett tag, men jag har själv behövt lagt ned lite mer tid med just skolan. Hur som helst, i detta inlägg så ska jag skriva om tips som JAG har fått från MIN skola och från MINA lärare. Det är jätte bra tips som underlättar så otroligt! Jag rekommenderar verkligen att ni läser detta. 

 

Minnen:

För det första vill jag tag upp punkten minnen. Vadå minnen, kanske ni tänker? Men det är faktiskt så att det finns 3 olika sorters minnen i skolan. Dessa minnen kallas för Synminne, Hörselminne & Rörelseminne. Man har alltså ett utav dessa minnen, men man kan också ha en kombination av alla. Om jag får gissa det rätt så förstod inte många utav er detta, men det är så att "minnena" motsvarar de sätten vi tycker vi lär om på mest. Alltså, så har man ett minne som man lär sig på bästa sätt av. Jag skulle nog vilja säga att jag mest har ett synminne, men även lite hörselminne. 


Synminne: Du lär dig mycket utav att läsa, anteckna, rita och använda färger (använda färger menas med att t.ex du tycker om att stryka över med överstrykningspennor). 

Hörselminne: Du lär dig mycket utav att läsa högt, berätta, lyssna samt prata och diskutera.

Rörelseminne: Du lär dig mer utav att någon t.ex spelar en teater om sammanhanget, att göra modeller, och bilder & film hjälper dig en hel del.


4 snabba tips:

1. Sätt upp ett mål

2. Sov tillräckligt (ca. 8-10 timmar, yngre behöver mer sömn). 

3. Använd hjälpmedel (Person, dator, miniräknare m.m.)

4. Repetera! (ca. 10-30 min per dag).

 

Planering:

1. Använd kalender (Skriv upp viktiga saker).

2. Var steget före (Prioritera, med att prioritera menas det att välja. Alltså, kanske så borde du tänka steget före och plugga istället för att sitta vid datorn). 

 

På lektionen:

1. Var aktiv! (Lyssna, anteckna, ställ frågor!)

2. Prata inte så mycket och koncentrera dig.


Framför skolböckerna:

1. Repetera (Läs om osv.)

2. Tag paus! (Räcker med att t.ex titta ut i fönstret i en minut, och sedan går det att jobba enkelt igen). 

3. Tag en sak i taget, mycket viktigt!

 

Inför prov:

1. Tag reda på vad du behöver kunna.

2. Gör en provplanering (Skapa ditt eget lilla prov, låt någon förhöra dig m.m Kom ihåg att strukturera). 

3. Kolla vad du kan.

 

Annat viktigt:

1. Sammanfatta, det är jätte bra att ha en sammanfattning så att du inte behöver t.ex leta över allt efter svaren och så att du vet vad som är viktigt.

2. Använd stödord!

3. Kom alltid ihåg att inte plugga mer än ungefär 45 min, det räcker!

4. Gå igen det du behöver kunna, man glömmer ofta bort om man gör allt i sista minuten. Det är bättre att sitta med ditt arbete kortare stunder oftare än att sitta med det länge och bara en dag!

4. Man presterar bättre om man rört på dig innan t.ex ett prov. Det vill säga, gå och tag en promenad t.ex innan provet börjar så går det lite bättre. 

 

Vad har ni för minne?

 
 
Ingen bild

Bea

7 september 2013 13:52

Jag fick samma minnen som dig. Jättre bra inlägg, jag kommer säkrt att använda det

Stina

7 september 2013 13:53

Så bra att det hjälpte dig.

Kul att du lär dig med hjälp av samma minnen som mig.

 
Ingen bild

Elli

7 september 2013 15:03

Det är bra tips!! Inte för att verka spydig men forskning visar att det stämmer att vissa människor är syn/hörsel/känselmänniskor men forskning visar faktiskt att man inte lär sig bättre av att följa vem man är, även om det såklart är personligt :)

Stina

7 september 2013 15:51

Jo, det kan stämma. Men det som menades med minnena är att det sättet vi lär oss bäst på kallas för en viss sak (alltså hörsel, syn & röresleminne). Det är inte så att man bestämmer sig för att man tycker att t.ex Rörelseminne ska vara enklast, utav man vet ju själv vad man tycker är enklast genom att göra det.

Kul att du tyckte om tipsen! :)

 
sandra

sandra

7 september 2013 17:05

jätte bra tips :) JAG ÄLSKAR DIN BLOGG :)tack för du gjorde denna blogg, jag är tacksam för det,din blogg har hjälpt mig mycket i skolan

http://sandracind.bloggplatsen.se

Stina

7 september 2013 17:13

Ååååhhh så glaaaad jag bliiiir! Tycker det är så kul att folk gillar bloggen och har användning för det jag skriver. Så bra att bloggen hjälper dig i skolan, den är ju ganska viktig!

 
Ingen bild

Sarah

10 november 2013 15:21

Tack! Har prov på tisdag och jag MÅSTE plugga bättre... Skitbra blogg btw!

Stina

10 november 2013 21:31

Haha, jag har inte bloggat på ett ganska långt tag. Men gud vad kul att du kunde ta del av mina äldre tips! Lycka till på tisdag! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 30 november 2013 01:05


Visst har det varit tyst ett tag?    Hej igen! Jag har haft fullt upp med skolan, fritid och träning och en massa annat huller om buller vilket har lett till att bloggen kommit om sidan. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid från ca vecka 50. Led...

Av Stina - 14 september 2013 22:39

Ja, vi kan väl kalla det för "viktig info". Jag känner att det finns några allmänna saker om bloggen samt uppdateringen som jag vill tag tag i! Om du nu läser min blogg, så skulle jag vara riktigt tacksam om du orkar läsa hela inlägget eftersom det ä...

Av Stina - 10 september 2013 15:02


Har du en otrevlig lärare som klassföreståndare eller övrig på skolan? Någon som inte alls visar hänsyn, använder småtaskiga skämt eller som kommenterar en massa? I så fall så passar detta inlägg dig!  Inom kort kommer även ett till inlägg under ka...

Av Stina - 9 september 2013 14:15


Vi alla har väl lite prat som vill ut under lektionerna? I vilket fall de flesta utav oss. I detta inlägg så ska jag skriva om hur man kan undvika att prata till stor del utav lektionen.  Inlägget var önskat i önskelådan. Vad vill du läsa om? Önska...

Av Stina - 8 september 2013 12:53


Hejsan! I detta inlägg så ska ni få läsa om vad man gör om man inte gillar maten i skolan, helt enkelt. För skolmaten är ju kanske ingen höjdare? Inte sant?  Inlägget var önskat i önskelådan. Har du någon önskning? Tveka inte, skriv vad du vill läs...

 

Hejsan!

 

Detta är en blogg som ger tips och peppar alla som går i skolan. På bloggen kommer ni helt enkelt kunna läsa om skolpepp, betyg, pluggtips & en massa annat som kan vara kul att veta. Följ bloggen för daglig uppdatering.

 

Jag som driver bloggen är en trettonårig tjej vid namn Stina. Jag gör mitt bästa i mina inlägg, för att kunna förmedla tips & pepp!

 

6 besvarade frågor

 

 

 

Har du hemkunskap?
 Ja
 Ibland/Sällan
 Nej

 

   

Här kan du skriva precis vad du vill att jag ska skriva om. Betyg, Skolkompisar, Bråk, Tips m.m. Precis vad som helst! Er önskan är min lag, så att säga. Klicka bara på "Gå till gästboken" ovanför. 

 

  

School Pencil

Ovido - Quiz & Flashcards