schooltips

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2013

Enkla & nyttiga mellanmål efter skolan!

Av Stina - 19 augusti 2013 23:20

I detta inlägg blir det tips! Tips på relativt enkla, och nyttiga mellanmål efter en dag i skolan. 

 

Flingor med nyttigt tillpiff:

Flingor med mjölk är en av de vanligaste mellanmålen, som dessutom är enklast att göra i ordning. Men det kanske inte är så konstigt, det ända som behövs är ju faktiskt bara flingor, och mjölk. Men vad gör man om man vill piffa till sina flingor och göra det lite nyttigare? Något som är riktigt gott att ha i är faktiskt frukt! Häll i flingor samt mjölk i den mängd du vill ha, och släng sedan på lite valfri frukt. Mitt starkaste tips är banan. Det är jätte gott att ha i, faktiskt, och det binder sig väl till cornflakes. Annars är jordgubbar gott och nyttigt att ha i. Välj en frukt som passar bra till mjölk. Apelsin passar tex. inte så bra till detta mellanmål. Om du sedan vill ha det ytterligare lite mer "healthy" så rekommenderar jag lättmjölk och fiberflingor, fortfarande gott!

 

Dippa grönsaker:

Gillar du chips och dipp? I så fall passar detta mellis dig på ett nyttigt sätt! Skär upp stavar av t.ex gurka & morot. Du kan även använda flera grönsaker, tag dem som passar din smak. Även vissa frukter kan vara goda, bland annat äpple. Då har vi enkelt fixat tilltugg, men dippen måste ju också vara lite nyttigare. Guacamole & tzatziki är gott till som "dipp",  men du kan även googla på "nyttiga dippsåser" för att hitta en dipp som passar dig, alltså en dipp som du gör själv. O se där, nu har du en nyttig version av chips och dipp till mellanmål!

 

Tunnbrödrulle:

Jag tycker vi ska gå rakt på sak med detta mellanmål, så vi kör igång! Lägg ut ett tunnbröd och bred ut smör. Lägg i någon god skinka och salladsblad. Därefter är det valfritt vad du lägger i, men om du vill hålla dig nyttig så rekommenderar jag grönsaker, eller bara skinka & salladen. Rulla ihop brödet & vips har du en snabb och enkel tunnbrödsrulle. Du kan annars gå på ost och skinka, det är också gott! 

 

Macka:

Här behöver jag nog inte ens förklara något. Ta fram en macka, på med smör & valfria pålägg. Mackan är trotts allt det allra vanligaste mellanmålet. Men, jag tänkte tipsa om små nyttiga grejer som är goda att ha på mackan. En grej som jag tycker är väldigt god är att ha skinka och en tomatskiva! Jätte gott & super enkelt. Smakerna passar ihop. Något annat som kan vara gott, är faktiskt att ha banan (!!!) på en knäckebrödsmacka. Alltså valfritt knäckebröd, men lite smör på.. och sedan bananskivor. Faktiskt gott, och det väcker många barndomsminnen. Säg inte "blä", testa först, hur konstigt/äckligt det än låter. För jag lovar, det är gott. I vilket fall ok. Och dessutom så är det ju enkelt, och relativt nyttigt! Det enklaste du kan fixa ihop är en macka med ost. Andra goda pålägg: Gurka, havssaltsmör & varm julskinka. 

 

Nyttig  och enkel smoothie:

Ingredienser: Lättare youhurt, valfria frukter & bär

Hur: Häll youghurt i en mixer, därefter ner med dina valfria bär och frukter. Mixa, och på ett klick har du en lite nyttigare fruktsmoothie, perfekt efter skolan!

 

 
 
Ingen bild

-Miinoo-

24 augusti 2013 17:46

Bra mellanmål, alltså det är bra att dom är nyttiga oxå!! ;)

Stina

25 augusti 2013 00:02

Kul att du tycker om dem.

 
Ingen bild

Miloo

28 augusti 2013 16:42

Åh allt dedär är jättegott juuu :D

Stina

6 september 2013 17:29

Yaaaay!! Kul att du tycker det! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 30 november 2013 01:05


Visst har det varit tyst ett tag?    Hej igen! Jag har haft fullt upp med skolan, fritid och träning och en massa annat huller om buller vilket har lett till att bloggen kommit om sidan. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid från ca vecka 50. Led...

Av Stina - 14 september 2013 22:39

Ja, vi kan väl kalla det för "viktig info". Jag känner att det finns några allmänna saker om bloggen samt uppdateringen som jag vill tag tag i! Om du nu läser min blogg, så skulle jag vara riktigt tacksam om du orkar läsa hela inlägget eftersom det ä...

Av Stina - 10 september 2013 15:02


Har du en otrevlig lärare som klassföreståndare eller övrig på skolan? Någon som inte alls visar hänsyn, använder småtaskiga skämt eller som kommenterar en massa? I så fall så passar detta inlägg dig!  Inom kort kommer även ett till inlägg under ka...

Av Stina - 9 september 2013 14:15


Vi alla har väl lite prat som vill ut under lektionerna? I vilket fall de flesta utav oss. I detta inlägg så ska jag skriva om hur man kan undvika att prata till stor del utav lektionen.  Inlägget var önskat i önskelådan. Vad vill du läsa om? Önska...

Av Stina - 8 september 2013 12:53


Hejsan! I detta inlägg så ska ni få läsa om vad man gör om man inte gillar maten i skolan, helt enkelt. För skolmaten är ju kanske ingen höjdare? Inte sant?  Inlägget var önskat i önskelådan. Har du någon önskning? Tveka inte, skriv vad du vill läs...

 

Hejsan!

 

Detta är en blogg som ger tips och peppar alla som går i skolan. På bloggen kommer ni helt enkelt kunna läsa om skolpepp, betyg, pluggtips & en massa annat som kan vara kul att veta. Följ bloggen för daglig uppdatering.

 

Jag som driver bloggen är en trettonårig tjej vid namn Stina. Jag gör mitt bästa i mina inlägg, för att kunna förmedla tips & pepp!

 

6 besvarade frågor

 

 

 

Har du hemkunskap?
 Ja
 Ibland/Sällan
 Nej

 

   

Här kan du skriva precis vad du vill att jag ska skriva om. Betyg, Skolkompisar, Bråk, Tips m.m. Precis vad som helst! Er önskan är min lag, så att säga. Klicka bara på "Gå till gästboken" ovanför. 

 

  

School Pencil

Ovido - Quiz & Flashcards