schooltips

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

Skolpepp: Gympan

Av Stina - 18 augusti 2013 19:45

Jag skulle kunna gissa att en hel del utav er där ute tycker att gryman känns jobbig med skolan. Man kanske inte vågar göra något? Någon kanske skrattar om man gör fel? Någon kanske är taskig för att man inte är lika duktig, eller för att man inte har lika bra kondition? I detta inlägg får ni pepp!

 

 

Vad gör jag om folk skrattar?

Det är väldigt vanligt att man blir ledsen när någon skrattar åt att man gör fel, det gäller inte bara gympan, utan även redovisningar m.m Men det är fel utav den som skrattar! Alla gör fel, och så är det bara! Om någon skrattar så har jag två tips: 1. Ignorera personen, och låtsas som ingenting. Sådant händer, och det är egentligen inget att bry sig om. 2. Säg något! "Jag försökte i alla fall!" eller "Man gör fel ibland!" eller kanske "Vad är det egentligen som är roligt? Att jag gjorde fel eller inte klarade det? Du vet väl att sådant är vanligt..", eller något i den stilen. Försök att stå emot tårar m.m Oftast är det så att folk skrattar ännu mer om man tex. blir ledsen, vilket också är fel! Om man blir ledsen så gör det inget. Det är inte kul att bli utskrattad. Försök att trotts det var stark, och inte bry dig om om folk skrattar! 


Vad gör jag om jag inte vågar?

Det är otroligt vanligt att vissa saker man gör på gympan känns läskigt. Kanske ska man dyka ner under vattnet och hämta en tung docka? Man kanske ska stå i mål fast man är extremt bollrädd, eller så vågar man kanske inte hjula eller göra en kullerbytta? Själv är jag hur bollrädd som helst, och jag vågar knappt göra en kullerbytta. Varför? För alla har sina egna fobier och fasor! Jag kan själv inte intala mig och tvinga mig själv att göra något som jag inte vill. Det är okej att säga att man inte vågar göra något. Ingen kan tvinga en till det. Stå upp för det! Visst kan det handla om betyg. Men trotts det ska man inte tvingas göra saker man inte vågar för att kunna få ett bra betyg. Du får helt enkelt säga som det är, kanske får du göra något annat som ökar ditt betyg, istället för att behöva göra något du inte vågar. Det ska kännas rätt. 


Vad gör jag om jag blir retad för min kondition?

Denna fråga är nog den vanligaste, och den tråkigaste. Jag blir ledsen när folk retar varandra på grund utav denna punkt. Om det är så att du kanske inte har så bra kondition, och kanske inte orkar lika mycket som dem andra, så ska du ändå ha kul och inte bli retad för det. Varför har vi gympa? Jo, för att vi ska hålla oss friska och för att förbättra konditionen! Det hänger ju ihop! Så det är inte fel om man andas lite tyngre efter träningen än alla andra. Kämpa på! Gör ditt bästa! Och strunta i folk som retas! När du väl kommit igång så blir det inte lika jobbigt. I min klass så finns det några som kan viska "Kolla så han/hon flåsar", till varandra bakom den med sämre konditions rygg. Det är fel. Knip igen! Vissa har svårare med konditionen, andra inte. Vi får acceptera det, och vi lär oss att få bättre kondition via gympan. Det viktigaste är att man kämpar på och har roligt! Det jag vill nå fram till är att inte bry er om de som retas. Om ni törs, så säg emot! "Jag kanske inte har världens bästa kondition, men det är ju bland annat därför vi har gympa!". 


Hur får man bättre kondition?

Ge mycket! Var med på gympan, gör ditt bästa, börja i en fritidsaktivitet, gå ut och spring, träna på rummet, gå ut och cykla. All kondition är bra. Något jag rekommenderar starkt är att sätta på lite musik och dansa/göra gympa övningar på rummet. Och du är tillräckligt gammal kan du även springa på band på gymmet. Börja med någon kul sport, eller cykla i en halvtimme. Sätt upp mål för dig själv eller gör ett schema! Tex. Måndag: Jogga i 1 timme, Tisdag: Dansa i en halv timme, Onsdag: Gympa i skolan, Torsdag: Jogga i 30 minuter och cykla i 30 minuter osv. Men ha även vilodagar! Detta låter säkert hur jobbigt som helst, men tvinga dig själv. När du väl kommit igång blir det tillslut kul att träna. Försök verkligen, och peppa sig själv. Försök att undvika sötsaker. Vill ni veta en sak? Om man tvingar sig sälv till att sluta med sötsaker så blir man tillslut inte sugen på godis, chips, glass m.m Om du följer dina krav så lönar det sig! Det är viktigt att hålla sig i form, så att vikten inte påverkar en i framtiden. Det kan vara farligt, så försök att hålla igång i vilket fall lite. 


Det är pinsamt/jobbigt att byta om och duscha i omklädningsrummet, hur gör jag?

Gå in på toaletten. Byt om där inne. Många brukar ofta fråga varför man inte vill byta om med de andra tex. Men man måste ju inte det. Säg att du inte vill. Du kanske inte vill visa dig för de andra, din kropp är din sak. Din ensak, och den är personlig. Om du tycker det känns obekvämt så ska du inte behöva tvingas till att visa dig. Om du inte har toaletter i ditt omklädningsrum så kan du försöka täcka med en handduk, utöver det finns det inte så mycket mer man kan göra. Försök komma på en idé om hur du vill göra. Annars kan du alltid (om du vågar/vill), säga till att du tycker det är jobbigt att ni ska behöva visa er för varandra. Kanske kan er skola försöka fixa något i omklädningsrummen så att man får byta om mer privat. Sedan har vi detta med duscharna. Om du har tur kan du lyckas vara själv i duschen. Annars kan du försöka täcka med en handduk, om ni inte har draperier. Du kan annars (om du har toalett) låsa in dig och skölja av dig under armarna och på andra ställen som du svettats på. Kom ihåg att troka bort om du spillt vatten inne på toan bara. Det blir ju inte riktigt som att duscha, men det är i alla fall något som gör dig renare. Om någon undrar varför du inte vill visa dig/inte vill duscha i duscharna m.m, så räcker det kort och gott med att säga något i stil med "Jag tycker det är obekvämt"/"Det har inte du med att göra". Din kropp är din sak! 



 

 
 
Matilda

Matilda

18 augusti 2013 21:01

Wowch! Verkligen bra skrivit du! Även väldigt bra tips själv är jag väldigt nervös över att skolan ska börja men jag har alltid försökt tänka lite "yolo" eftersom jag är den här blyga typen så har jag alltid över vunnit mina rädslor så stolt över mig själv! Så tänkte bara säga att yolo är ett väldigt bra motto!
Ps. kolla gärna in min blogg och kommentera eller något!
www.blaabluu.bloggplatsen.se

http://www.blaabluu.bloggplatsen.se

Stina

18 augusti 2013 21:05

Vad kul att du tycker om det! Tack! :)

Kikar in när jag har tid!

 
Julle.10

Julle.10

19 augusti 2013 09:48

Tack för alla tips!
Själv har jag inte så bra kondition, men gör mitt bästa!
Och det där med att vara rädd för att bli utskrattad, tack för dom tipsen! :D

Jag ska börja sexan och ska få betyg för första gången och undrar lite om vad man ska göra och hur man ska göra för att få bra betyg! I sexan spelar det inte så stor roll, det är mest en förberedelse, men ändå :)

http://mspjulle10.bloggplatsen.se

Stina

19 augusti 2013 13:39

Kul att du uppskattad tipsen! :)

Självklart kan jag skriva ett inlägg om betyg! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 30 november 2013 01:05


Visst har det varit tyst ett tag?    Hej igen! Jag har haft fullt upp med skolan, fritid och träning och en massa annat huller om buller vilket har lett till att bloggen kommit om sidan. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid från ca vecka 50. Led...

Av Stina - 14 september 2013 22:39

Ja, vi kan väl kalla det för "viktig info". Jag känner att det finns några allmänna saker om bloggen samt uppdateringen som jag vill tag tag i! Om du nu läser min blogg, så skulle jag vara riktigt tacksam om du orkar läsa hela inlägget eftersom det ä...

Av Stina - 10 september 2013 15:02


Har du en otrevlig lärare som klassföreståndare eller övrig på skolan? Någon som inte alls visar hänsyn, använder småtaskiga skämt eller som kommenterar en massa? I så fall så passar detta inlägg dig!  Inom kort kommer även ett till inlägg under ka...

Av Stina - 9 september 2013 14:15


Vi alla har väl lite prat som vill ut under lektionerna? I vilket fall de flesta utav oss. I detta inlägg så ska jag skriva om hur man kan undvika att prata till stor del utav lektionen.  Inlägget var önskat i önskelådan. Vad vill du läsa om? Önska...

Av Stina - 8 september 2013 12:53


Hejsan! I detta inlägg så ska ni få läsa om vad man gör om man inte gillar maten i skolan, helt enkelt. För skolmaten är ju kanske ingen höjdare? Inte sant?  Inlägget var önskat i önskelådan. Har du någon önskning? Tveka inte, skriv vad du vill läs...

 

Hejsan!

 

Detta är en blogg som ger tips och peppar alla som går i skolan. På bloggen kommer ni helt enkelt kunna läsa om skolpepp, betyg, pluggtips & en massa annat som kan vara kul att veta. Följ bloggen för daglig uppdatering.

 

Jag som driver bloggen är en trettonårig tjej vid namn Stina. Jag gör mitt bästa i mina inlägg, för att kunna förmedla tips & pepp!

 

6 besvarade frågor

 

 

 

Har du hemkunskap?
 Ja
 Ibland/Sällan
 Nej

 

   

Här kan du skriva precis vad du vill att jag ska skriva om. Betyg, Skolkompisar, Bråk, Tips m.m. Precis vad som helst! Er önskan är min lag, så att säga. Klicka bara på "Gå till gästboken" ovanför. 

 

  

School Pencil

Ovido - Quiz & Flashcards