schooltips

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

Hur du sparar tid på morgonen!

Av Stina - 18 augusti 2013 17:50

Ibland vaknar man och inser att man inte alls har så lång tid på morgonen inför skolan än man tror. Känner du igen dig? I detta inlägg kommer jag att skriva om hur du sparar tid på morgonen, och hur man undviker att komma försent!

Några enkla tips:


Lägg fram kläderna du ska ha nästa dag på kvällen dagen innan! På så sätt behöver du inte stressa över vilka kläder du ska ha på sig dagen efter. I mitt fall har jag otroligt svårt att välja kläder, och eftersom det tar tid, så är det enklast att som sagt lägga fram kläderna kvällen innan!

 

- Packa även väskan kvällen innan! Istället för att behöva ta upp tiden på morgonen till att packa gympakläder och skolböcker, så är det mycket skönare att bara kunna greppa tag om väskan och gå. 

 


- Om du har det väldigt svårt med att passa tider, skriv upp ett schema! Här är ett exempel: Kl 8.00: Gå upp & klä på sig (om man klär på sig direkt när man går upp istället för senare så sparar man tid!), 8.10: Äta frukost (planera vad du ska ha för frukost, satt du inte står och velar om det heller), 8.30: Borsta tänder och göra sig i ordning (se till att planera hur lång tid det tar för dig att göra dig i ordning, tänk ut hur du ska göra för att få tid till det), 9.00: gå till skolan. Detta var som sagt bara ett exempel, försök att göra ditt schema så det passar dina tider. Om du duschar på morgonen rekommenderar jag dig att du gör det direkt när du vaknat. 

 

- Om du inte hinner med mycket alls på morgonen så är ett tips att tex. lägga ner hårborsten, en macka eller tandborsten i väskan! Mackan kan du äta på vägen, borsta håret och tänderna kan man göra inne på toaletten på skolan. 

 

- Om du har svårt att komma ihåg dessa småpunkter, skriv upp på ett papper eller en post-itlapp tex. "Lägg fram kläder tills i morgon" och lägg den på tex. din säng eller sätt den på din datorskärm. 

 

Enkla frisyrer & sminkningar:



Frisyrer (Tjejer):

Om du behöver en snabb och enkel frisyr till skolan är det jag rekommenderar mest en hästsvans eller utsläppt hår. Det är det som går snabbast att göra. Det ända som behövs är en borste o möjligtvis en toffs! 

 

Om du har en såkallad "bad hair day" så rekommenderar jag två saker. Om håret är rufsigt och i oform är ett balsam-spray bra! Spruta lite med sprayet i håret, och vips, så är det mycket enklare att borsta ut. Här finns ett balsamspray som exempel!

Om ditt hår ser flottigt ut, rekommenderar jag ett torrshampoo. Om du sprayar det i håret så ser håret helt enkelt inte lika flottigt ut, och du slipper att tvätta det varje dag! Du kan hitta ett torrshampoo här! 


Frisyrer (Killar):

Den enklaste frisyren för killar är att bara låta håret ligga. Alltså att det är "utsläppt". Om du som kille gillar att använda vax i håret, men tycker det blir stressigt om morgnarna att fixa till det, så rekommenderar jag dig att gå upp lite tidigare, så att du får lite mer tid till att fixa håret! Detsamma för er tjejer som vill fixa till det lite extra!


Även killar kan ha "bad hair days", läs det andra stycket om tjejfrisyrer för att få veta hur det fixar till håret i sådna fall!


Enkla sminkningar:

Alla har inte tid till att sitta ett tag för att sminka sig. Här kommer två enkla sminkningar:

Sminkning 1: Lägg en enkel bas som består utav concealer, tag den under ögonen, vid ögonlocken, näsan, liten på pannan och på hakan. Om du inte har fullt så lång tid på dig,lägg den vid de viktigaste ställena! Lägg sedan på lite mascara. Därefter på ett läppbalsam. Om du vill piffa upp det lite, kör på ett färgstarkt läppbalsam eller ett läppglans!

Sminkning 2: Om du vill ha lite mer färg på sminket, så rekommenderar jag denna sminkning. Lägg på lite primer på ögonlocken, måla sedan med en ögonskuggspenna i någon kul färg på ögonlocken. Det går snabbare att fixa ögonskugga med en ögonskuggspenna än med en fast ögonskugga. På med lite mascara & något fint på läpparna.

 


Ett tips till er som sminkar er: För att spara tid, ha med sminket du vill ha till skolan och sminka dig under rasten. 

 
 
Emilia

Emilia

18 augusti 2013 18:54

Tack för tipsen! Jag brukar ofta stressa på morgonen. ;)

http://emilysims.bloggplatsen.se

Stina

18 augusti 2013 18:57

Ingen orsak! :)

 
Mrs. Tomlinson

Mrs. Tomlinson

18 augusti 2013 19:37

Sminkning 3: ( Enkel bas jag jämt har) Mascara, eyeliner, vit ögonskugga ( om man vill) Och lite puder.
Mer behövs inte för att se sminkat men normal ut :)

Tack för tipsen :) Många gör jag redan. Men jag tänker aldrig att borsta tänderna/håret på skolan :O

http://www.svenska1dlover.bloggplatsen.se

Stina

18 augusti 2013 19:44

Kul att du tycker om tipsen.

Personligen skulle jag inte heller vara så förtjust i att borsta tex. tänderna på skolan. Men om man har det stressigt så är det ett bra alternativ. Dock behövs det inte för mig då det tar ca 1 minut för mig att gå till skolan, haha! :)

 
veronika

veronika

19 augusti 2013 18:07

inspirerande blogg!

http://Veronikaa.bloggplatsen.se

Stina

19 augusti 2013 18:45

Vad kul att du tycker det! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 30 november 2013 01:05


Visst har det varit tyst ett tag?    Hej igen! Jag har haft fullt upp med skolan, fritid och träning och en massa annat huller om buller vilket har lett till att bloggen kommit om sidan. Förhoppningsvis kommer jag ha mer tid från ca vecka 50. Led...

Av Stina - 14 september 2013 22:39

Ja, vi kan väl kalla det för "viktig info". Jag känner att det finns några allmänna saker om bloggen samt uppdateringen som jag vill tag tag i! Om du nu läser min blogg, så skulle jag vara riktigt tacksam om du orkar läsa hela inlägget eftersom det ä...

Av Stina - 10 september 2013 15:02


Har du en otrevlig lärare som klassföreståndare eller övrig på skolan? Någon som inte alls visar hänsyn, använder småtaskiga skämt eller som kommenterar en massa? I så fall så passar detta inlägg dig!  Inom kort kommer även ett till inlägg under ka...

Av Stina - 9 september 2013 14:15


Vi alla har väl lite prat som vill ut under lektionerna? I vilket fall de flesta utav oss. I detta inlägg så ska jag skriva om hur man kan undvika att prata till stor del utav lektionen.  Inlägget var önskat i önskelådan. Vad vill du läsa om? Önska...

Av Stina - 8 september 2013 12:53


Hejsan! I detta inlägg så ska ni få läsa om vad man gör om man inte gillar maten i skolan, helt enkelt. För skolmaten är ju kanske ingen höjdare? Inte sant?  Inlägget var önskat i önskelådan. Har du någon önskning? Tveka inte, skriv vad du vill läs...

 

Hejsan!

 

Detta är en blogg som ger tips och peppar alla som går i skolan. På bloggen kommer ni helt enkelt kunna läsa om skolpepp, betyg, pluggtips & en massa annat som kan vara kul att veta. Följ bloggen för daglig uppdatering.

 

Jag som driver bloggen är en trettonårig tjej vid namn Stina. Jag gör mitt bästa i mina inlägg, för att kunna förmedla tips & pepp!

 

6 besvarade frågor

 

 

 

Har du hemkunskap?
 Ja
 Ibland/Sällan
 Nej

 

   

Här kan du skriva precis vad du vill att jag ska skriva om. Betyg, Skolkompisar, Bråk, Tips m.m. Precis vad som helst! Er önskan är min lag, så att säga. Klicka bara på "Gå till gästboken" ovanför. 

 

  

School Pencil

Ovido - Quiz & Flashcards